Tichá noc, tmavá noc

 

St/30/09/2020
15.00 – 17.30
KÚPIŤ VSTUPENKU
Divadlo Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene
> odchod autobusu o 13.00 z parkoviska DAB,
návrat do Nitry cca o 19.15

 

jazyk slovenský, anglická synopsa

bez prestávky

 

€ 12

Divadlo Jozefa Gregora Tajovského, Zvolene, SLOVENSKO

Marie Nováková

Tichá noc, tmavá noc

réžia: Ivo Kristián Kubák

Začalo sa povstanie. Paľo Bielik dokumentuje situáciu na fronte, frontové divadlo dvíha morálku vojakom, zraneným i nemocničnému personálu, falošní partizáni rabujú a vraždia. Niekoľko príbehových línií sa paralelne odohráva v rôznych zákutiach zvolenského divadla, takže divák má pred sebou dilemu. Koho bude nasledovať? Dialógy strieda rýchla akcia a kto sa chce orientovať v deji, musí byť stále v strehu! Inscenácia tak sprostredkuje neočakávaný a netradičný, no silný divadelný zážitok. Ten umocňuje aj fakt, že za týmto predstavením sa cestuje z Nitry do Zvolena.

Obdobie vrcholiacej pandémie spojené s izoláciou, frustráciou a obmedzenými možnosťami trávenia voľného času zachraňovali on-line koncerty, čítania aj detské predstavenia. Potvrdilo sa, že umenie a jeho predstavitelia majú v období každého výnimočného stavu dôležitú funkciu. Iné to nebolo ani v roku 1944 počas zlomových dní druhej svetovej vojny na Slovensku, v období Slovenského národného povstania. Frontové divadlo na čele s Andrejom Bagarom morálne povzbudzovalo povstaleckých vojakov, ranených i nemocničný personál; herec a režisér – prvý slovenský Jánošík – Paľo Bielik ako filmár dokumentoval situáciu na fronte. Tieto historické udalosti sú základom dvoch z niekoľkých príbehových línií plných dramatického napätia, ktoré autorka predlohy Marie Nováková vytvorila na základe autentických dokumentov – pamätí, korešpondencie, denníkov a filmov. Autorský rukopis skúsenej dramatičky a dobre spracovaný historický materiál, navyše blízky zvolenskému publiku, sú iba prvé z viacerých ťahákov inscenácie. Netradičný zážitok však dielo prináša najmä preto, že spadá do kategórie imerzného divadla, ktoré sa doteraz v zriaďovaných kultúrnych stánkoch na Slovensku neobjavilo. Režisér Ivo Kristián Kubák v spolupráci so scénografkou Anetou Kučeříkovou pretvorili rôzne priestory zvolenského divadla na desiatky štúdiových scén, na ktorých (ako aj medzi nimi) sa odohráva takmer permanentná akcia.

Všetko sa začína vo foyer v momente nakrúcania prvého slovenského farebného filmu Hanka sa vydáva, neskôr čaká divákov v prevádzkových priestoroch divadla fara, temný les aj vojenská nemocnica. Divadelný bar je miestom oddychu i stanom generála Jána Goliana. Diváci sa voľne presúvajú po lokalitách a znenazdajky vstupujú do interakcie. Raz sú komparzistami, inokedy hosťami kaviarne alebo zažívajú udalosti povstania ako povstaleckí vojaci. Zároveň však musia byť stále v strehu a pripravení na presun. Pri dostatočnej aktivite môžu prežívať príbehy divadelníkov, filmárov či partizánov z obdobia konca vojny na vlastnej koži a dokonca sa pritom aj zadýchať. Len na ich rozhodnutí záleží, koho sa rozhodnú nasledovať a aký príbeh si z tohto dobrodružstva napokon odnesú.

Tichá noc, tmavá noc je výnimočné dielo nielen v kontexte zvolenského divadla a svojho žánru. Kľúčové dialógy, no aj akčné, miestami až filmové obrazy ponúkajú civilné a uveriteľné herectvo. Nikto ani na sekundu neopustí svoju úlohu. Umiernené polohy Richarda Sanitru, Ondřeja Daniša, Veroniky Slamkovej a všetkých ostatných spolu s precízne vypracovanými miestami akcie a kostýmami v dobovej poetike (i keď s nádychom gotického postpanku) vytvárajú ilúziu paralelnej reality ukotvenej v historickej udalosti. Brilantné zvládnutie náročnej logistiky je nevyhnutným bonusom, ktorý divákom umožňuje, aby sa vnorili do diela naozaj nerušene. Okrem toho, že je inscenácia napínavou reflexiou jedného zo zlomových období slovenskej histórie aj dejín divadla, poukazuje aj na to, že hodnota umenia nespočíva iba v samotnej tvorbe, ale aj v hodnotových rebríčkoch jeho predstaviteľov. Tí, na ktorých spomínajú vo Zvolene, boli ochotní zachovať étos, ktorý stál na strane slobody, spravodlivosti, pomoci druhým a demokracie práve v najťažších chvíľach.

Divadlo Jozefa Gregora Tajovského i dielo českého režiséra Iva Kristiána Kubáka sú v programe MF Divadelná Nitra prezentované po prvý raz.

Milo Juráni

réžia: Ivo Kristián Kubák
dramaturgia: Marie Nováková
preklad a dramaturgia: Ján Chalupka
kostýmy a scéna: Aneta Kučeříková
hudba a zvukový design: Petr Filák
rešerše: Alena Zemančíková, Marie Nováková, Ján Chalupka
účinkujú: Richard Sanitra, Ondřej Daniš, Veronika Slamková, Štefan Šafárik, Marián Andrísek, Marián Kološta, Vladimír Rohoň, Juraj Smutný, Michal Ďuriš, Svetlana Hank Sarvašová, Tereza Slavkovská, Ján Marcinek, Jana Pilzová, Daniel Výrostek, Lucia Letková, Marek Rozkoš, Lukáš Keškeš, Henrich Pittner, Dana Korolová, Iveta Marcineková, Katarína Rozkošová, Vladena Škorvagová, Zlatica Gillová, Ján Selecký, Kevin Ivanko, Filip Brišák, Richard Galdun, Lucia Šcecinová, Andrea Süttöová, Jana Kleinová, Andrej Bilík, Lukáš Frankovič, Samuel Teicher, Janka Balková, zamestnankyne a zamestnanci DJGT
spev a hlasy: Adriana Cieslaková, Petr Filák, Ján Chalupka
podpora prezentácie na Divadelnej Nitre: Fond na podporu umenia, Nadácia SPP, LITA – autorská spoločnosť

Ivo Kristián Kubák (1977)

absolvoval odbor teória a kritika divadla a odbor réžia na pražskej DAMU. S dramaturgičkou a autorkou Mariou Novákovou založil v roku 2010 divadelný súbor Tygr v tísni, ktorého je umeleckým šéfom. Režijne sa podieľal na inscenačných projektoch ako napr. Denník 1959 – 1974, Odcudzenie, Explosis, 1913. V roku 2013 zarezonoval Kubákov interaktívny projekt GOLEM Štvanice, ktorý sa považuje za prvý príklad imerzného divadla v Česku. Kubák vedie umelecký priestor VILA Štvanice a festival SVAŤÁK Štvanice. V roku 2019 kurátorsky pripravil českú expozíciu v rámci Pražského Quadriennale. Pôsobí ako pedagóg na Katedre alternatívneho divadla DAMU, lektor ateliérov inscenačnej tvorby a porotca divadelných prehliadok. Publikuje odborné štúdie, napr. v zborníkoch edície Divadlo a interakce.

 

Marie Nováková (1989)

je dramaturgička a autorka, absolventka odboru dramaturgie na DAMU. S režisérom Ivom Kristiánom Kubákom založila divadelný súbor Tygr v tísni a umelecký priestor VILA Štvanice. Vo svojej dramaturgickej a autorskej tvorbe sa venuje predovšetkým adaptáciám nedramatických látok: Zápal (biografia E. Schieleho a G. Trakla), Denník 1959 – 1974 (adaptácia denníkov P. Juráčka), 1913 (adaptácia románu F. Illiesa), Labyrint sveta a raj srdca (imerzná inscenácia v Divadle Drak v Hradci Králové). V rokoch 2014 – 2016 bola dramaturgičkou Mestského divadla Kladno, od roku 2017 ako dramaturgička spolupracuje s Klicperovým divadlom v Hradci Králové.

Tichú noc, tmavú noc možno s plným vedomím zaradiť k najvýznačnejším slovenským inscenáciám posledných rokov naštudovaným v repertoárových divadlách. Ponúka totiž sugestívny divadelný a emotívny zážitok, aj vzácne neprvoplánové varovanie pred reprízou udalostí spred trištvrte storočia.“

(Karol Mišovic, Pravda, 29. 2. 2020)

 

„Jedným z dôvodov súčasnej popularity imerzného typu divadla je to, že svojím charakterom uspokojuje momentálny dopyt po zážitkoch, špeciálne takých, ktoré si môžete dizajnovať presne pre seba. Divadlo má v tomto ohľade obrovskú výhodu. Vo svojej DNA má totiž zakódovanú časovú i priestorovú neprenosnosť a princíp stretnutia živej bytosti so živou bytosťou. Tichá noc, tmavá noc ponúka takýchto zážitkov veľké množstvo. Je len na vás, ako si ich rozhodnete namiešať, pričom to najlepšie je, že nech sa budete snažiť akokoľvek, nikdy úplne neeliminujete aspekt náhody.“

(Miroslav Zwiefelhofer, monitoringdivadiel.sk, 28. 5. 2020)