Vojna. Slovo, ktoré nesie so sebou váhu nekonečného utrpenia, skazy a bolesti. Je to krutá „učiteľka“, ktorá nás privádza k poznaniu, že najväčšími stratami nie sú zničené mestá, ale zlomené srdcia a duše nevinných ľudí, ktorým vzala všetko, čo milovali. Je to pripomienka toho, aká krehká je ľudská existencia a ako rýchlo možno zničiť všetky sny a túžby. Pre vojakov je vojna často skúškou odvahy, vytrvalosti a sily, ale aj zdrojom hlbokých rán, ktoré sa nedajú vidieť na prvý pohľad. Návrat domov po vojne je preto obdobím plným výziev, ale aj nádeje na znovunájdenie pokoja a rovnováhy. Vojna je silným úderom nielen do psychiky jednotlivca, ale aj do jeho najbližších vzťahov.
Inscenácia Scény z rodinného života z repertoáru Divadla Andreja Bagara v Nitre nám ponúka hlboký a emotívny pohľad na zložitú dynamiku rodinných vzťahov. Nie je o vojne ako takej, ale o tom, čo sa deje, keď sa človek vráti z vojny domov. Lebo každá vojna sa raz skončí a po každej vojne sa vrátia ľudia domov. Ale už nikdy nebudú takí ako predtým. Poznačila ich totiž trauma z toho, čo vo vojne zažili. A rovnakí ako predtým nebudú ani tí, ku ktorým sa vrátili.
Autorka hry Anna Jablonská, ktorá zahynula pri teroristickom útoku na letisku Domodedovo v Moskve v roku 2011, bola napriek nízkemu veku jedným z najvýraznejších hlasov svojej generácie. Režisérom inscenácie je Pavel Gatilov, mladý talent ukrajinskej réžie, a inscenačný tím obohatila aj ukrajinská kostýmová výtvarníčka Olena Rykusová. V predstavení účinkujú Peter Oszlík (Nikolaj Boženko), Kristína Turjanová (Irina Boženková), Andrej Remeník (Váňa Boženko), Marián Viskup (Sergej), Gabriela Dolná (Naďa), Vít Bednárik (dedo Andrej) a Ján Cibula (Konzultant).
Inscenácia je o tom, ako sa Nikolaj, ktorý sa dobrovoľne prihlásil do vojny za hranicami, vracia domov, aby finančne zabezpečil rodinu. Čaká ho tam manželka Irina, ktorá si však medzitým našla milenca Sergeja – ten je učiteľom ich syna Váňu. Irina sa zo všetkých síl snaží opäť žiť rodinný život s manželom a ich synom. No traumatické zážitky z vojny Nikolajovi úplne zmenili život. Nedokáže sa nanovo zblížiť s manželkou ani so synom, trpí nespavosťou a neustále ho prenasledujú spomienky, ktoré mu znemožňujú viesť normálny život, hoci sa o to snaží. V rukách vie udržať len dve veci – revolver a ovládač televízora, ale ani jedna z týchto vecí mu neprináša uspokojenie. Jediný, kto mu rozumie, je jeho sused Andrej, veterán z druhej svetovej vojny. Irina, plná života, stojí medzi dvoma mužmi. Susedka Naďa jej dáva rady a sama sa pohráva s myšlienkou na lásku v zrelom veku. Malý Váňa sa snaží vyrovnať so situáciou po svojom, prekonať matkine tiché kroky a otcovo mlčanie. Už nechce byť bezbranný a práve jeho postava nakoniec prinesie do deja zásadný zvrat. Postavy, riadené svojimi túžbami, nám pripadajú blízke a známe, pretože ich predobrazy poznáme zo skutočného života. Všetky postavy v hre túžia po láske, blízkosti a pozornosti. Tieto túžby sú ich hnacím motorom, aj keď si to sami neuvedomujú. Minimalistickú scénu ovláda Konzultant a meniace sa obrazy z projekcie. Panelákové schody, zapnutý televízor v obývačke a okná panelákových domov sú premietané na stenu – scénografka Laura Štorcelová pracuje s niekoľkými rekvizitami a projekciami, aby položila dôraz na príbeh a posunula ho do popredia. Toto predstavenie je pre hercov príležitosťou, aby rozvinuli svoje umenie v presvedčivých dialógoch aj monológoch. Ako žongléri striedajú komické a tragické momenty, vedia divákov rozosmiať aj prinútiť stíchnuť v zamyslení. Keďže každý v tejto hre je pohltený vlastným životom a starosťami, dialóg sa niekedy mení na monológy ľudí, ktorí sa navzájom nepočúvajú.
Aj keď situáciu vnímame ako tragickú, autorka Anna Jablonská na ňu pozerala láskavo, s humorom a pochopením pre ľudské chyby. Cielene pracovala so spoločenskými predsudkami voči vojakom a rozbíjala náš stereotypný pohľad na nich. Bežne sa predpokladá, že vojak, ktorý sa vráti z vojny, je bezcitný, agresívny zabijak. Nikto však neberie do úvahy, že v skutočnosti trpí, nevie sa zaradiť do normálneho života a jeho pohľad na svet bude už navždy poznačený vojnovou skúsenosťou.
K tejto inscenácii je v čase predstavení v Štúdiu DAB v Nitre pripravená výstava Scény z vojny, ktorá prezentuje tvorbu (proti)vojnového fotoreportéra Jána Husára, rodáka z Nitry. Ide o fotografie z vojen a konfliktov na Ukrajine, v Somálsku, Sýrii, Iraku a Pásme Gazy z rokov 2014 až 2023. V popredí Husárových fotografií je človek vo vojne – nielen vojaci, dobrovoľníci a záchranári, ale aj civilisti zasiahnutí konfliktom: starci, muži, ženy a deti, ktorí utekajú pred vojnou, trpia hladom, stratili najbližších alebo sú sami zranení, ľudia, ktorým vojna zobrala všetko, čo mali.
Divadlo Andreja Bagara v Nitre opäť dokázalo, že dokáže prinášať na javisko diela, ktoré sú nielen umelecky hodnotné, ale aj hlboko ľudské a aktuálne. Tento príbeh je pripomienkou toho, aké krehké sú naše životy a vzťahy v čase konfliktu a aká dôležitá je nádej a ľudskosť aj v tých najťažších časoch.
Petra Hudecová