V seriáli o inscenáciách hlavného programu zahraničných a slovenských divadiel vám do začiatku festivalu postupne predstavíme jednotlivé inscenácie. V druhých Odozvách si prečítate text o tom, ako sa martinské divadlo vyrovnalo s antickým mýtom z pera súčasnej írskej dramatičky Mariny Carr, ako aj slová o sugestívnej výzve na solidaritu, s ktorou príde do Nitry ukrajinské divadlo Dakh Daughters.
Príbeh trójskej kráľovnej Hekuby je ukotvený v antickom Grécku, v období, ktoré predstavuje kultúrne a politické korene našej civilizácie. Súčasná írska dramatička Marina Carr však nerozpráva príbeh slávneho víťazstva Mykénčanov s Odyseom na čele. Naopak, reflektuje utrpenie, ktoré so sebou vždy prináša vojenská agresia. Hekuba v hereckej interpretácii Lucie Jaškovej zosobňuje osudy všetkých žien, ktoré sa museli a aj v tejto chvíli musia prizerať násilnej smrti svojich detí a manželov, žien vystavených sexuálnemu násiliu, fyzickému i psychickému týraniu. To všetko sa deje vo svete, v ktorom prestali platiť nielen spoločenské a morálne pravidlá, ale aj pravidlá vedenia vojny.
Titul Danse Macabre (Tanec smrti) si pre svoj najnovší kabaret prisvojila ukrajinská hudobná a performatívna skupina Dakh Daughters, známa divákom Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra z roku 2016, keď tu hosťovala s kabaretom Ruže. Šesť herečiek a režisér Vlad Trojickyj vytvorili Danse Macabre krátko po nútenej emigrácii do Francúzska. Obvyklé pripomínanie si konečnosti je v tomto prípade rozhovorom so smrťou, ktorá striehne v krajine napadnutej ruskými agresormi, ako aj rozhovorom na diaľku s tými, ktorí zostali. Inscenácia je svedectvom o vojne a exile, nostalgickou spomienkou na rodnú krajinu, obžalobou, show, reportážou a revue v jednom. Dielo Danse Macabre sa predstavilo na viacerých európskych festivaloch, členky súboru s veľkým úspechom účinkovali aj na festivale Pohoda (2015, 2023).