V dňoch 13. až 16. júna 2024 sa za Asociáciu Divadelná Nitra zúčastnila IETM Plenary Meeting v Sofii Romana Štorková Maliti. Plenárny míting sa konal v novom Centre pre súčasné scénické umenie Toplocentrala. Toto stretnutie je dôležitou udalosťou v oblasti súčasného scénického umenia, ktorého cieľom je podporovať medzinárodnú spoluprácu a diskutovať o kľúčových otázkach v oblasti kultúry a umenia. Tohtoročné stretnutie bolo zamerané na tému „Burn-in, burn-out“, čo odráža súčasné výzvy v oblasti spravodlivosti, rovnakého odmeňovania, pracovných podmienok a klimatickej krízy. Diskutovalo sa o alternatívnych modeloch financovania, klimatickej spravodlivosti a o tom, ako môže scénické umenie prispieť k riešeniu týchto globálnych problémov. Program zahŕňal rôzne workshopy, diskusné panely a praktické ukážky, ktoré sa venovali témam ako udržateľnosť v umení, podpore miestnych iniciatív a globálnej spolupráci. Jednou z najdôležitejších diskusií bolo zameranie na bulharskú kampaň za zvýšenie kultúrneho rozpočtu na jedno percento, čo podčiarklo význam financovania kultúry pre rozvoj a podporu umenia. Rovnako sa veľa diskutovalo o vplyve umenia na klimatickú spravodlivosť a o možnostiach umelcov v boji proti klimatickým zmenám.
Z bohatého pracovného i umeleckého programu sa naša zástupkyňa zúčastnila mnohých podujatí a za najzaujímavejšie považuje tieto:
Sense of Place, Sense of Time. Prednáška kurátorky a kunsthistoričky Margarity Dorovskej
Prednáška sa zaoberala súčasnými výzvami, ktorým čelí naša spoločnosť, od vyčerpania z polarizácie a spoločenských nepokojov, cez ekonomické a ekologické krízy, až po stratu kultúrnej vitality. Dorovská hovorila o tom, ako umelci v takomto turbulentnom prostredí dokážu naďalej tvoriť a akú úlohu môžu zohrávať inštitúcie pri ich podpore. Prostredníctvom historických aj súčasných príkladov demonštrovala, ako umelci reflektujú politické a spoločenské výzvy a aké kultúrne politiky a manažérske modely by mohli pomôcť prelomiť cyklus krízy a podporiť kreatívny rozvoj. Prednáška poukázala na dôležitosť kultúrnej hybridizácie a výmeny, ktorá formuje moderné spoločnosti, a skúma, ako sa dá udržať a posilniť kultúrna identita v ére globalizácie a neustálych zmien.
Mapping the Queer International. Workshop pod vedením: Israel Aloni, IL Dance, Švédsko; Ted Witzel, Buddies in Bad Times Theatre, Kanada; Martina Apostolova a Marion Darova, umelkyne, Bulharsko
Workshop a diskusia sa venovala skúmaniu a prepájaniu queer umeleckých praktík na medzinárodnej úrovni. Queerness v performancii nie je len optikou pre identitné kategórie, ale tiež estetickým a politickým nástrojom, ktorý preniká do tvorivého procesu. Napriek tomu, že na celom svete existujú umelci a inštitúcie zamerané na queer umenie, často chýba vzájomný dialóg a výmena skúseností, najmä v kontextoch, ktoré nie sú plne priateľské k queer komunite a postrádajú potrebné znalosti a podporu.
AI, Immersive Tech & Creativity. Diskusia a praktické ukážky s odborníkmi z oblasti AI: Jo Mangan, The Performance Corporation, Írsko; Magda Mojsiejuk, Artifact Designer + Futures Synthesist, Španielsko; Aoi Nakamura, AΦE (AE), Spojené kráľovstvo; Roslana Yotova, Rawlab, Bulharsko; Caspar Nieuwenhuis, HKU School of Theatre, Holandsko; Venelin Shurelov, SubHuman Theatre, Bulharsko
Diskusia a interaktívna prezentácia toho, ako môžu umelá inteligencia (AI) a imerzívne technológie (virtuálna, rozšírená a zmiešaná realita) obohatiť kreatívnu prax.
Umelecký program stretnutia predstavil to najlepšie z aktuálnej bulharskej scény, predovšetkým produkcie divadiel zo Sofie, napr. nezávislého divadla Yalta Art Room, či Národného divadla I. Vazova. Najväčší ohlas medzi účastníkmi zaznamenali projekty Anny Dankovej (Oratoria) a celoeurópsky známeho umelca Iva Dimcheva (In Hell with Jesus).
IETM Plenary Meeting v Sofii 2024 bol neoceniteľnou príležitosťou na prehĺbenie poznatkov a výmenu skúseností v oblasti súčasného scénického umenia. Získané poznatky a kontakty budú prínosné pre ďalšie aktivity v oblasti kultúry a umenia.
Foto: © Teodora Tsanova Fedya (12-15 June)