Danse Macabre

St / 27 / 9 / 23
19.30 – 21.00 VSTUPENKY TU
Divadlo Andreja Bagara v Nitre
> Veľká scéna

bez prestávky

slávnostné ukončenie festivalu pred predstavením

jazyk: ukrajinsky, slovenské a anglické titulky

Dakh Theatre & Dakh Daughters & Tetiana Trojická, UKRAJINA

Danse Macabre

réžia: Vlad Trojickyj

Titul Danse Macabre (Tanec smrti) si pre svoj unikátny kabaret zvolila ukrajinská hudobná a performatívna skupina Dakh Daughters, známa divákom Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra z roku 2016, keď tu hosťovala s kabaretom Ruže. Šesť herečiek a režisér Vlad Trojickyj vytvorili Danse Macabre krátko po svojej emigrácii do Francúzska. Zaujímavo inštrumentované a predvedené piesne sú zmesou rôznych žánrov od postpanku po ukrajinský folklór. Okrem piesní zaznejú z javiska príbehy žien z Ukrajiny zasiahnutej vojnou. V nich sa rozpráva nielen o bolesti, ale aj o zmenách postojov k životu, rodine, domovu, materiálnemu svetu. Príbehy z vojny sú v inscenácii popretkávané citáciami z Knihy Jób. Biblický príbeh muža, ktorý prišiel o všetko, a vďaka utrpeniu a prekonaniu bolesti sa mu podarilo znovu nájsť šťastie, slúži ako paralela k príbehom ľudí zasiahnutých stratou blízkych či vojenskými zločinmi. Obvyklé pripomínanie si konečnosti je v tomto prípade dialógom so smrťou, ktorá striehne v krajine napadnutej ruskými agresormi, ako aj rozhovorom na diaľku s tými, ktorí zostali. Inscenácia je svedectvom o vojne a exile, nostalgickou spomienkou na rodnú krajinu, obžalobou, show, reportážou a revue v jednom. Dielo Danse Macabre sa predstavilo na viacerých európskych festivaloch, členky súboru s veľkým úspechom účinkovali aj na festivale Pohoda (2015, 2023). Zaradené na záver bude vyvrcholením hlavného i celého programu Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra 2023.

réžia: Vlad Trojickyj
účinkujú: Dakh Daughters: Nataša Šarp, Natalija Halanevyč, Ruslana Chazipova, Solomija Melnyk, Anna Nikitina a Tetiana Trojická
produkcia: Le Préau CDN de Normandie-Vire
podpora: Ministère de la Culture/DRAC Normandie, de la Fonderie, au Mans a Dakh Theatre, Kyjev, Ukrajina
koprodukcia: l’Odéon-Théâtre de l’Europe – Paris; Théâtre National de Strasbourg; Le Théâtre de Vidy-Lausanne; Les Quinconces and L’Espal – Scène nationale du Mans s La Fonderie, au Mans; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

 

[UA team]
Stage/props manager: Anton Ocheretianyi
Lights manager/subtitle: Astkhik Hryhorian
Coordinator: Viktoriia Fedoriv
Curator/ Distribution in Europe: Andrii Palantyi

[French team]
Production / Distribution in France: Sébastien Juilliard
Technical Director: Alexandre De Monte
Stage manager: Simon Fouché
Sound manager: Arthur De Bary, Simon Auffret

Vladyslav (Vlad) Trojickyj (1964) je ukrajinský divadelný producent, režisér, dramatik a scénograf. V roku 1994 založil CSU DAKH, legendárne a prvé nezávislé divadlo a centrum súčasného umenia na Ukrajine. Je tvorcom a prezidentom medzinárodnej multidisciplinárnej festivalovej platformy súčasného umenia GOGOLFEST (2007), ktorá patrí medzi päť najlepších európskych festivalov podľa EFFA, a zakladateľom ďalších kultúrnych projektov: world-music kvarteta DakhaBrakha (2004), intelektuálneho freak kabaretu Dakh Daughters (2012), hudobnej formácie Nova Opera (2014). V roku 2018 získal titul dôstojníka francúzskeho Radu umenia a literatúry. Hosťuje ako režisér v divadlách v Maďarsku, vo Švajčiarsku, v Poľsku, Nemecku, Gruzínsku, Česku. Od začiatku totálnej invázie na Ukrajinu Vladyslav so svojím tímom vytvára umelecké aktivity odporu po celom svete, aby prezentoval originalitu a jedinečnosť ukrajinského umenia a zničil mýtus o ruskej veľkej kultúre. Je tvorcom kultúrnych zmien a nadšencom avantgardného divadla, výraznou osobnosťou ukrajinského divadla a kultúry.

Dojímavý dokument odporu.“ (Tagesspiegel)

Dakh Daughters patria medzi najvýznamnejších ambasádorov ukrajinskej kultúry.“ (3sat)

Strach, hnev, bolesť a neuveriteľná sila.“ (NDR)

Veľkolepý večer hudobného divadla o vojne a vysídlení, úteku a vykorenení.“ (NRW)

Hudba (…) doprovázela obrazy cesty, na niž se Ukrajinky vydávají. Vede do bezpečí, mimo raketové nálety a noční boje, zároveň však znamená dobrovolné vykořenění a ztrátu identity. Je to rovněž cesta k poznání, jakou v Bibli podstoupil Jób ztrátou dětí, bohatství a zdraví, aby skrze zakoušenou bolest a utrpení znovu dospěl ke štěstí. Pouť ukrajinských žen má v Danse Macabre vnější i vnitřní perspektivu. Od začátku jsou na jevišti rozmístěné kufry, které se proměňují v makety zářících paneláků nebo privátní pokojíčky aktérek. (…) V jednom momentu svůj přenosný dům na kolečkách otevírají a pomyslně s ním odhalují vlastní duši. Každá žena s sebou převáží něco jiného: dětské botičky a plyšáky, krajkové dekorace nebo přírodniny. Jelikož tajný obsah svých zavazadel ozařují přistavenými svíčkami, obraz s přízračně pohřební atmosférou zároveň evokuje pomyslné mohyly nejbližších – osob, jež protagonistky ztratily v bojích. Vzhledem k tomu, že Danse Macabre ztvárňují pouze ženy, výpovědi i obrazové složce inscenace dominuje téma mateřství a ženského těla z pohledu války.

Marcela Magdová: Přijely Dakh Daughters. Ukrajinský tanec smrti v Praze útočil i apeloval. In Aktuálně.cz, 15. 3. 2023