Divadlo LAB, Bratislava

Lebensraum

Po / 4 / 10 / 21
17.00 – 18.40 VSTUPENKY TU
Divadlo Andreja Bagara v Nitre
> Štúdio 

Jazyk slovenský, anglické titulky

bez prestávky

diskusia s tvorcami po predstavení

 

 

Divadlo LAB, Bratislava, SLOVENSKO

Lebensraum

réžia: Kateřina Quisová

Tragikomédia známeho súčasného amerického dramatika Israela Horovitza opisuje fiktívnu situáciu, keď nemecká kancelárka navrhne potomkom Židov možnosť návratu do krajiny ich predkov.

Tragikomédia známeho súčasného amerického dramatika Israela Horovitza opisuje fiktívnu situáciu, keď nemecká kancelárka navrhne potomkom Židov možnosť návratu do krajiny ich predkov. A nielen to – ako odčinenie viny z druhej svetovej vojny ponúkne získanie regulárneho občianstva a záruku stálych pracovných miest. Prvé slovenské uvedenie politicky kontroverznej hry je zrelým a sebaistým komorným dielom mladej režisérky, poslucháčky réžie na DF VŠMU Kateřiny Quisovej a zohratého ročníka poslucháčov herectva (A. Janeková, S. Kollárová, S. Ľasoková, D. Ambróš, J. Janotík). Štýlovo čistá inscenácia v postupne a presne gradujúcej atmosfére ponúka pohľad na univerzálnu tému opakovania dejín a historických chýb. Nerozpráva len o problémoch vo vzťahu Nemcov a Židov. Horovitz píše a Quisová inscenuje univerzálne posolstvo: menia sa dejiny a nie ľudia.

Na výbere tejto inscenácie sa podieľala Divácka programová rada projektu Be SpectACTive!

preklad, dramaturgia a réžia: Kateřina Quisová
scéna a kostýmy: Frederika Brozdianska, Eva Miklisová
produkcia: Daniel Izrael, Laura Šarišská
účinkujú: Annamária Janeková, Simona Kollárová, Sandra Ľasoková, Dušan Ambróš, Jakub Janotík

podpora prezentácie na Divadelnej Nitre: program Európskej únie Kreatívna Európa, Fond na podporu umenia, Nitriansky samosprávny kraj, mesto Nitra, Nadácia SPP, LITA – autorská spoločnosť  

Na výbere tejto inscenácie sa podieľala Divácka programová rada projektu Be SpectACTive!

Kateřina Quisová (1994) je rodáčka z Ostravy v Českej republike. Na DF VŠMU v Bratislave ukončila bakalárske štúdium v odbore divadelná dramaturgia a dramatická tvorba a v súčasnosti pokračuje na magisterskom stupni v štúdiu divadelnej réžie v ročníku Mariána Amslera, Martina Ondrisku, Ingrid Timkovej a Mareka Majeského. Od roku 2018 spolupracuje ako autorka, dramaturgička alebo režisérka nielen s divadelným priestorom VŠMU Divadlo LAB, ale aj s inými divadlami a kultúrnymi centrami (napr. Homo Hamlet: Shakesperovská mozaika 21. storočia, Kostol Klarisiek, 2021; Uršula Kovalyk: Opatruj sa, Júlia!, Divadlo P. O. Hviezdoslava, 2020). Venuje sa aj rozhlasovej tvorbe (Mŕtvy uhol, RTVS – Rádio Devín, 2019). Ako asistentka réžie spolupracovala v roku 2018 s M. Amslerom na inscenácii Slovenského národného divadla Vojna a mier.

„Režijno-dramaturgická koncepcia pracuje s kontrastami názorov jednotlivých postáv na jednej alebo druhej strane, ale aj s paralelami medzi fabulou a súčasnými spoločenskými udalosťami. Sú tam badateľné prieniky medzi dramatickou postavou Kancelárky a Angelou Merkelovou, ktorá tiež nesie na chrbte obvinenia, že otvorila dvere pre migrantov. (…) Režisérka pracuje s fragmentáciou. V prvej polovici sa snaží vykresliť jednotlivé profily a postoje postáv. Zoznamujeme sa s prostredím a osobnosťami, ale už sa rozvíja a črtá dramatický konflikt, ktorý je medzi dvoma skupinami – prijať Židov medzi seba alebo nie? Ísť späť do Nemecka alebo nie? Toto sú základné otázky, ktoré hýbu dejom a konaním postáv.“ (Adam Nagy, reflektor.vsmu.sk, 19. 12. 2019)