Nové divadlo, Nitra

Druhá smrť Jany z Arcu

Pi / 1 / 10 / 21
18.30 – 20.00
VSTUPENKY TU
Zoborský kláštor

SPRIEVODNÝ PROGRAM

bez prestávky

Odporúčame autobusové spojenie č. 9 s odchodom o 17.36 zo zastávky Fraňa Mojtu (príchod o 17:51 na konečnú zastávku Nemocnica Zobor). 

 

Nové divadlo, Nitra, SLOVENSKO

Druhá smrť Jany z Arcu

réžia: Martin Geišberg

Tragikomédia o tom, čo plánoval Boh so svojím synom Ježišom, Janou z Arcu a Katom.

Tragikomédia o tom, čo plánoval Boh so svojím synom Ježišom, Janou z Arcu a Katom. Agáta Spišáková, Lucia Korená a Martin Nahálka odohrajú známy príbeh v atmosfére jedinečných priestorov Zoborského kláštora.
Na výbere tejto inscenácie sa podieľala Divácka programová rada projektu Be SpectACTive!

autor: Stefan Canev
dramaturgia: Veronika Gabčíková
scéna a kostýmy: Elisabeth Wittgruber a Martin Geišberg
hudba a réžia: Martin Geišberg

účinkujú:
Lucia Korená, Agáta Spišáková, Martin Nahálka

Martin Geišberg (1978)

V roku 2003 ukončil štúdium dramaturgie na Divadelnej fakulte VŠMU. Krátko pôsobil v Bábkovom divadle na Rázcestí (BDNR) v Banskej Bystrici, kde sa dramaturgicky podieľal na úspešnej inscenácii Kubo (2004) a vytvoril tu aj svoj režijný debut v podobe inscenácie O víle menšej ako makové zrnko (2008). Spolupracoval s rôznymi slovenskými divadlami ako divadelný fotograf, dramaturg, ale aj zvukár či divadelný technik. Ako autor hudby a pesničkár spolupracoval s viacerými činohernými aj bábkovými divadlami (napr. so Štúdiom tanca, kde v roku 2014 vytvoril hudbu k inscenácii Rozmanité teórie o Zemi). V roku 2020 vystúpil na MF Divadelná Nitra v rámci spoločného koncertu s bratom Marekom a hudobnou skupinou Balkansambel.

“Keď vojde do cely Kat, Boh sa ukryje do hľadiska. Herečka si tam nenápadne sníme nalepenú bradu a v poslednej časti inscenácie je Boh znázornený ako žena – v šatách, s dlhými svetlými vlasmi, v pevnom nehybnom postoji, tlmene, no prísne prehovára k ľudstvu. Tu prichádza zlom v inscenácii, ktorá sa dovtedy niesla viac v komickom a tragikomickom duchu. A tu je aj tá povestná tenká hranica medzi nepatetickosťou a patetickosťou, ktorej prekračovanie určuje niekoľko faktorov. Je to priebeh a atmosféra konkrétneho predstavenia, ale aj naladenie publika a jednotlivca v ňom – aký je divákov postoj voči rozjímaniu o duchovnosti, osude, o úlohe jednotlivca v boji za dobro a či ho zaujíma, čo si o nás, ľudskom plemene, asi tak myslí Boh.” (Lenka Dzadíková, monitoringdivadiel.sk, 9. 6. 2021)

“Jana chce prežiť. Teda ako sa neskôr dozvieme – Janett chce prežiť. Kočovná herečka, ktorá má šancu vyhnúť sa trestu smrti tak, že sa bude vydávať za Janu z Arku. Tá je totiž už dávno po smrti. Janett tak stojí pred náročnou voľbou. V mene Jany všetko verejne oľutovať a prežiť, alebo vytrvať v presvedčení a zomrieť mučeníckou smrťou, ktorá stvorí legendu, symbol, mýtus hrdinskej Panny ako ho poznáme dnes?” (Nora Ibsenová, mloki.sk, 1. 7. 2021)