Zverejnili sme program 30. ročníka medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. V hlavnom programe uvedieme desať progresívnych a významných inscenácií. Ich výber je rôznorodý, avšak každé dielo v sebe nesie zakódovanú tému presahov, i keď každé sa na ňu pozerá z iného zorného uhla. Vstupenky sú už v predaji.
Divadelnú Nitru otvorí jedna z najsilnejších inscenácií Slovenského národného divadla za ostatné roky – Vojna a mier v réžii Mariána Amslera. Režisér využil kombináciu divadelnej akcie a live cinema, vďaka čomu vznikli strhujúce vojnové scény, ktoré zostávajú v mysli diváka dlho potom, čo plátno zmizne z javiska. Veselohru Drotár o živote slovenskej inteligencie v 19. storočí a v multikultúrnom Uhorsku v podaní Divadla Andreja Bagara v Nitre premenili tvorcovia s režisérom Lukášom Brutovským na čele na provokatívnu paródiu a grotesku o neduhoch súčasného Slovenska v stredoeurópskom priestore. Brilantnú a vizuálne silnú syntézu činohry, pohybu a folklóru prinesie inscenácia Čepiec na motívy oceňovanej rovnomennej knihy Kataríny Kucbelovej v podaní Divadla Jozefa Gregora Tajovského zo Zvolena. Presakujúcu minulosť možno nájsť aj v tragikomédií Lebensraum mladého kolektívu Divadla LAB z produkcie VŠMU. Dielo súčasného amerického dramatika Israela Horovitza v réžii Kateřiny Quisovej opisuje fiktívnu situáciu, keď nemecká kancelárka navrhne potomkom Židov možnosť návratu do krajiny ich predkov. Dokumentárnu inscenáciu o jednej z najvýznamnejších osobností slovenského divadelníctva Jankovi Borodáčovi prinesie do Nitry režisérka Júlia Rázusová a Štátne divadlo Košice. V inscenácii Borodáč alebo Tri sestry však nejde o zbožný obdiv, ale o nesentimentálne hľadanie pravdy o človeku, ktorý bol milovaný i nenávidený.
Český videofilm Očitý svedok režiséra Jiřího Havelku mal byť pôvodne divadelnou inscenáciou. Avšak koronakríza zmenila plány režiséra a súboru Činohry pražského Národného divadla, a tak vzniklo sugestívne a autentické filmové dielo o povojnovom vraždení civilného obyvateľstva, akých sa v Československu udialo niekoľko. Presahy medzi rôznymi formami umenia prinesie podmanivá inscenácia Sieť francúzskeho súboru Compagnie Kadidi. V nej sa javisko stáva križovatkou osudov šiestich žien, šiestich príbehov o tom, ako nás formuje minulosť, o našich predkoch a ich skúsenostiach, dobrých i zlých. Trojicu zahraničných inscenácií uzatvára francúzsko-izraelsko-bieloruské dielo Necropolis režiséra Arkadiho Zaidesa, ktorý sa na Divadelnej Nitre predstavil už pred šiestimi rokmi s dokumentárnym projektom Archív o konflikte na palestínsko-izraelskej hranici. Jeho nové dielo zavedie diváka na územie mŕtvych, aby si uctil pamiatku tých, ktorí nemali v živote také privilégiá ako my. Hold vzdá všetkým migrantom, ktorí zahynuli na európskom území, a bude niesť aj slovenskú stopu. Festival totiž exkluzívne uvedie aktualizovanú verziu tohto divadelného dokumentu, pre ktorú momentálne vzniká zber informácií o obetiach z radov migrantov na Slovensku a v okolitých krajinách.
Návštevníkov Divadelnej Nitry čakajú aj dve odložené premiéry medzinárodných inscenácií, ktoré vlani nemohli byť uvedené pre koronakrízu. Vznikli ako súčasť európskeho projektu Be SpectACTive! Realizáciou týchto projektov napĺňa Asociácia Divadelná Nitra ambíciu podporovať slovenských umelcov v medzinárodnej tvorbe a prispievať k ich etablovaniu sa na svetovej scéne. Zelená je tráva (alebo Načo umývať pohárik od jogurtu, keď niekto lieta štyrikrát za rok do Thajska) je názov multižánrového diela choreografky a performerky Petry Fornayovej, v ktorom sa ponára do rôznorodých úvah o budúcnosti sveta. Pocity, ktoré vyvoláva dnešná doba a prichádzajúca dospelosť, zase mapuje tanečná inscenácia v réžii Marie Gourdainovej ICARUS, ktorá vznikala v spolupráci profesionálnych tanečníkov a tínedžerov z Prahy a Nitry.
Už teraz si môžete na GoOut zakúpiť vstupenky na predstavenia hlavného programu, ale aj sprievodný program festivalu. Dávame do pozornosti, že máme v ponuke aj podujatia zdarma, na ktoré si však odporúčame vstupenku rezervovať.