Pôsobivá biografia hovorcu Charty 77, zážitková two men show o ekológii a stand-up comedy o etických dilemách v živote. Do Nitry mieria zahraničné inscenácie
Medzinárodný festival Divadelná Nitra každoročne prináša rozmanitý program, v ktorom sa stretáva zahraničné divadlo s domácou tvorbou. Aj keď v nadchádzajúcom 29. ročníku (25. – 30. 9. 2020) zasiahla do dramaturgie pandémia, návštevníkom nakoniec predsa len ponúkne tri inscenácie spoza hraníc. Na „územie étos“ vstúpi jedno z najzaujímavejších českých diel ostatnej sezóny, ale aj zážitkové divadlo americko-belgických tvorcov, ktorí sa radi hrajú s formou.
Roky tvrdej normalizácie v Československu znamenali pre niektorých urputný zápas o slobodu a obrodu spoločnosti. Jedným z nich bol významný český filozof a jeden z hovorcov občianskej iniciatívy Charta 77 Jan Patočka. A práve do posledných mesiacov jeho života, ktorý ukončili násilné výsluchy na Štátnej bezpečnosti (ŠtB), vtiahne divákov inscenácia Kacírske eseje. Nie je to životopisná dráma, ale výrazné scénické dielo autora a režiséra Miroslava Bambuška, ktorý ho venoval Patočkovmu filozofickému, ale najmä politickému a spoločenskému pôsobeniu. Autorom však nejde o to, vybudovať hrdinský kult Jana Patočku, ale nájsť v jeho živote a diele silu postaviť sa proti akémukoľvek prejavu neslobody aj v súčasnosti. „Bambušek a jeho spolupracovníci predkladajú divákovi pestrú javiskovú esej, ktorá okrem slov pracuje s hudbou, obrazmi, fyzickými akciami a je veľmi zaujímavým pendantom k Patočkovým hlbokým úvahám o zmysle a filozofii dejín,“ približuje kurátor zahraničného programu Ján Šimko. Kacírske eseje sú expresívnym divadlom, v ktorom sa miešajú policajné výsluchy s poetickými odkazmi na básnika Karla Hynka Máchu či skladateľa Ludwiga van Beethovena, s bytovými seminármi a debatami disidentov, s rozhovormi bývalých eštebákov so spisovateľom, s piesňami aj výtvarnými obrazmi.
„Bambuškovi sa podarilo vytvoriť intelektuálnu biografiu filozofa, ktorý sa tak vo svojich textoch, ako aj v živote snažil o obrodu spoločnosti zdecimovanej v normalizačných rokoch naučenou bezmocnosťou. Alebo je to divadelná reflexia Patočkovho pokusu premyslieť a sformulovať pojmy ako sloboda, obeť či (nepolitická) politika,“ pokračuje Šimko. Niet sa však čo čudovať, Bambušek sa dlhodobo venuje historickým témam, rovnako ako aj inscenovaniu filozofických textov a poézie. Oba tieto záujmy sa spojili v Kacírskych esejach. A kým jeho rané diela sa spájali s prívlastkami energické, expresívne, hlučné či drzé, v poslednom období narába s temporytmom citlivejšie. „Tón pátosu, s ktorým pracuje, je vyvažovaný originálnou imagináciou a nečakanými riešeniami. Diváka neparalyzuje moralizovaním, iba ho sprevádza pri aktívnom dotváraní javiskových metafor a pri hľadaní vlastných ciest na ,území étosʻ. Kacírske eseje sú doterajším vrcholom Bambuškovej tvorby a patria k najzaujímavejším udalostiam ostatnej divadelnej sezóny v Česku,“ dodáva Šimko. Zaujímavosťou je, že popri známych hercoch, akými sú Stanislav Majer či Miroslav Mejzlík, v inscenácii účinkuje aj Patočkov žiak – filozof Miroslav Petříček a hudobný skladateľ Vladimír Franz. Projekt vznikol ako spolupráca spolku Mezery a Studia Hrdinů. Divadelná Nitra uviedla v roku 2016 Bambuškovu inscenáciu Útecha poľnej cesty.
Vo svojich performanciách ide na hranicu a jeho provokácie ju niekedy aj prekročia. Americký umelec pôsobiaci v Belgicku Davis Freeman a jeho súbor Random Scream majú pre Divadelnú Nitru pripravenú nie jednu, ale rovno dve javiskové provokácie. Jednou je „two men show“ na ekologické témy, druhou stand-up komédia reflektujúca život a smrť.
Vydržali by ste mesiac nejesť mäso? Alebo zaviazali by ste sa, že nebudete mať deti? Či sľúbili by ste, že každý týždeň podporíte lokálneho farmára nákupom produktov za 10 eur? Na takéto otázky apelujúce na zelené svedomie sa môžu pripraviť diváci inscenácie 7 sľubov. „Environmentálni kazatelia“ Davis Freeman a Jerry Killick ich za sprievodu syntetizátorového organa vyzvú, aby zložili sedem ekologických sľubov, ktoré by mohli zachrániť našu planétu. Interaktívne divadlo ide ešte ďalej – kto sľub zloží, vyslúži si pohárik vodky. „Predstavenie sľubuje festivalovú zábavu, ale nielen to. Pod rúškom zábavnej show, inšpirovanej stand-up comedy, TEDx prezentáciami či expresívnymi obradmi novodobých kazateľských cirkví, nám performeri riadne vstúpia do svedomia. Vďaka zvláštnej a provokatívnej kombinácii zdanlivo odľahčenej, zábavnej formy a vážnej a zložitej témy zapôsobia na nás väčšmi ako akýkoľvek odborný článok či dokumentárny film,“ hovorí kurátorka zahraničného programu Martina Vannayová. Kľúčom, ktorým sa tvorcovia približujú k divákom, je práve humor. „Kolektívny zážitok sprostredkovaný humorom má povzbudiť účastníka show k zmene postoja k okoliu a k sebe samému, k zmene neekologických zvykov, aj keď je tvorcom i divákom jasné, že jedno divadelné predstavenie planétu nezachráni. Ale ani tento ,problémʻ nie je náhodný – Davis Freeman vo svojich projektoch dlhodobo skúma potenciál divadelnosti. Pýta sa, do akej miery môže súčasné umenie prispievať k pozitívnej zmene spoločenských podmienok,“ dodáva Vannayová. Výsledkom takéhoto zážitku má byť práve to, aby bol divák vyprovokovaný k reakcii, aby sa postavil za svoj názor a zaujal istý morálny postoj.
Podobne ako 7 sľubov aj autorská inscenácia Zmaľovaná huba je inšpirovaná stand-up comedy. Motívom však nie je spoločenská téma, ale obyčajné životy. Freeman pred divákmi odhaľuje ten svoj, rovnako ako aj životy svojich blízkych. Navonok nesie podobu zábavného formátu, no s jeho prostriedkami pracuje rafinovane. „Publiku rozpráva veľmi osobné príbehy, ukazuje tak svoju zraniteľnú stránku, ale vďaka performatívnemu majstrovstvu dokáže minimálnymi prostriedkami udržať od svojho rozprávania dôležitý odstup a striedať polohy klauna, donkichotského hľadača, spovedajúceho sa človeka, herca so štipkou hviezdnych manierov a motivačného trénera,“ opisuje Ján Šimko. Osobný prístup prinesie aj nečakané momenty a nové rozprávačské smery, napríklad zistenie, že starý otec Davisa Freemana bol členom Ku Klux Klanu. Freeman chce skúmať svoju javiskovú postavu po štyridsiatke čo najúprimnejšie. Bilančné otázky, čo doteraz urobil so svojím životom a kým je na scéne, vyznievajú komicky. „Presne tak, ako sa na takéto veľké témy v tomto podaní patrí. Zároveň z nich však vyžaruje porozumenie pre človeka a všetko ľudské. Asi preto, že sa za nič nehanbí. A aj vďaka tomu, ako dokáže až s čechovovským očarením či úžasom aj z najtrápnejších maličkostí, morálnych zlyhaní či etických dilem svojho života a života svojich blízkych vydolovať metaforu alebo aspoň pochopenie pre to ľudské, ktoré nám môže byť celkom cudzie,“ dodáva Šimko.
Dvadsiaty deviaty ročník Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra sa bude konať v priestoroch Divadla Andreja Bagara v Nitre, Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene, Synagógy, Vily K a na Svätoplukovom námestí.
Vstupenky na predstavenia si záujemcovia môžu zakúpiť online prostredníctvom predajne siete GoOut a od 7. 9. 2020 aj v pokladnici festivalu (hlavný vchod Divadla Andreja Bagara v Nitre) v čase od 15.00 do 17.00. Vzhľadom na zvýšenú bezpečnostnú pozornosť odporúčajú organizátori vstupenky zakúpiť online.
Asociácia Divadelná Nitra zabezpečí dodržiavanie všetkých hygienických a protiepandemických opatrení počas konania Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra 2020 v súlade s aktuálne platnými predpismi Úradu verejného zdravotníctva SR a Divadla Andreja Bagara v Nitre. Viac informácií o opatreniach na www.nitrafest.sk.